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So stellten etwa Forscher in einer vorzeitig gestoppten Untersuchung bei über 18 000 Rauchern und Ex-Rauchern fest, daß β-Carotin/Vitamin A einen ungünstigen Effekt auf die Inzidenz von Lungenkrebs und Gesamtsterblichkeit hatte. Eine Metaanalyse von 14 Studien zur Prävention gastrointestinaler Karzinome mit β-Carotin, Vitamin A, C, E und Selen ergab jüngst zwar keinen präventiven Effekt auf Krebserkrankungen, dafür aber eine erhöhte Gesamtmortalität im Vergleich zur Kontrollgruppe.
1. Das hat nichts mit dem hier diskutierten Thama zu tun..."Raucher und Vitamin A" ist darüber hinaus ein uralter Hut.
2. Du darfst nicht den Fehler machen, ein, zwei Studien zu lesen, um daraus ein endgültiges Fazit zu ziehen! Man wird immer auch andere Studienergebnisse finden. Z.B. ist die Frage, ob Vitamin C das Risiko für KHK verringert ebenfalls umstritten, dennoch gibt es Studien, die die Theorie zu belegen scheinen...
J Am Coll Cardiol. 2003 Jul 16;42(2):246-52.
Vitamin C and risk of coronary heart disease in women.
Osganian SK, Stampfer MJ, Rimm E, Spiegelman D, Hu FB, Manson JE, Willett WC.
Department of Medicine, Children's Hospital, Boston, Massachusetts, USA. stavroula.osganian@TCH.harvard.edu
OBJECTIVES: Our objective was to prospectively examine the relation between vitamin C intake and risk of coronary heart disease (CHD) in women. BACKGROUND: Results from prospective investigations of the relation between vitamin C intake and risk of CHD have been inconsistent. The lack of clear evidence for a protective association despite a plausible mechanism indicates the need to evaluate further the association between vitamin C intake and risk of CHD. METHODS: In 1980, 85,118 female nurses completed a detailed semiquantitative food-frequency questionnaire that assessed their consumption of vitamin C and other nutrients. Nurses were followed up for 16 years for the development of incident CHD (nonfatal myocardial infarction and fatal CHD). RESULTS: During 16 years of follow-up (1,240,566 person-years), we identified 1,356 incident cases of CHD. After adjustment for age, smoking, and a variety of other coronary risk factors, we observed a modest significant inverse association between total intake of vitamin C and risk of CHD (relative risk [RR] = 0.73; 95% confidence interval [CI] 0.57 to 0.94). Among women who did not use vitamin C supplements or multivitamins, the association between intake of vitamin C from diet alone and incidence of CHD was weak and not significant (RR = 0.86; 95% CI 0.59 to 1.26). In multivariate models adjusting for age, smoking, and a variety of other coronary risk factors, vitamin C supplement use was associated with a significantly lower risk of CHD (RR = 0.72; 95% CI 0.61 to 0.86). CONCLUSIONS: Users of vitamin C supplements appear to be at lower risk for CHD.
Knekt et al. haben voriges Jahr eine ähnliche Studie im Am. J. Clin. Nutr. veröffentlicht. Auch deren Fazit: Vitamin C scheint einen gewissen Schutz vor Herz-Kreislauferkrankungen zu bieten.
Übrigens, die Gen-Vitamin-Interaktions-Geschichte finde ich sehr interessant. Ein Hoch auf die Nutrigenomik!
http://www.pubmedcentral.gov/picrend...f&artid=201008
http://lpi.oregonstate.edu/infocente...inC/index.html
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