Es ist richtig, dass die pathologische(!) Ketoazidose sehr gefährliche Züge annehmen kann (Stichwort: Diabetisches Koma - dabei steigen die Ketonkörper- und Blutglucosespiegel extrem an). Eine Diät-Ketose ist aber ungefährlich, da hier viel geringere Blutketonkörperspiegel erreicht werden (im schlimmsten Fall so um die 5mmol/l - in der Regel aber sogar deutlich weniger). Ein gesunder Organismus verfügt über fein abgestimmte Regelkreisläufe, die eine extreme Anhäufung von Ketonkörpern unterbinden. Die Ketogenese ist kein pathologischer Vorgang, sondern grundsätzlich vollkommen normal. Lediglich ein Ausufern dieses Zustandes ist lebensbedrohlich. Dieser Zustand tritt ein, wenn oben genannte Regelmechanismen versagen (was beim gesunden Organismus praktisch ausgeschlossen ist).
Im übrigen, werden ketogene Diäten (in extremer Form) seit ca. 100 Jahren zur Behandlung von epileptischen Kindern eingesetzt.

Gruß

PS:

Manninen (Journal of the International Society of Sports Nutrition. 1(2):7-11, 2004.):
DIABETIC KETOACIDOSIS VS. DIETARY KETOSIS

Diabetic patients know that the detection in their urine of the ketone bodies is a danger signal that their diabetes is poorly controlled.
Indeed, in severely uncontrolled diabetes, if the ketone bodies are produced in massive supranormal quantities, they are associated with ketoacidosis. In this life-threatening complication of diabetes mellitus, the acids 3-hydroxybutyric acid and acetoacetic acid are produced rapidly, causing high concentrations of protons, which overwhelm the body’s acidbase buffering system. However, during very low carbohydrate intake, the regulated and controlled production of ketone bodies causes a harmless physiological state known as dietary ketosis. In ketosis, the blood pH remains buffered within normal limits.
Ketone bodies have effects on insulin and glucagon secretions that potentially contribute to the control of the rate of their own formation because of antilipolytic and lipolytic hormones, respectively. Ketones also have a direct inhibitory effect on lipolysis in adipose tissue.
Interestingly, the effects of ketone body metabolism suggest that mild ketosis may offer therapeutic potential in a variety of different common and rare disease states. (...)
Although some studies suggest that preexercise muscle glycogen stores determine capacity for prolonged exercise, there is no clear requirement for dietary carbohydrates for human adults. Current carbohydrate recommendations are based on 1) preventing ketosis, and 2) providing glucose beyond minimal needs. However, it is clear that ketosis is not harmful except in the high levels seen in type 1 diabetes.

Ach ja:
>www.education.uconn.edu (...).pdf<